Skip to main content
THEATER MODE

Kesan Zikir Kepada Otak Yang Anda Perlu Tahu


Kesan Zikir Kepada Otak Yang Anda Perlu Tahu :

Zikir merupakan suatu amalan yang sangat disarankan dalam Islam. Allah menjanjikan bahawa siapa yang berzikir mengingati Allah, maka ketenangan akan diperoleh. Manfaat dan ganjarannya juga ada dirakam dalam al-Quran dalam Surah al-Ahzab, penghujung ayat 35.

Ganjaran Keampuanan dan Pahala Yang Besar

وَالذَّاكِرِينَ اللَّـهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّـهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

(…dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar)

Surah Al-Ahzab, Ayat 35

Perbualan antara Rasulullah dengan seorang Arab Badwi tentang kepentingan zikir turut dirakamkan dalam riwayat di bawah:

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ بُسْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ أَعْرَابِيًّا قَالَ لِرَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَا رَسُوْلَ اللهِ إِنَّ شَرَائِعَ الْإسْلَامِ قَدْ كَثُرَتْ عَلَيَّ ، فَأَنْبِئْنِيْ مِنْهَا بِشَيْءٍ أَتَشَبَّثُ بِهِ ؟ قَالَ : لاَ يَزَالُ لِسَانُكَ رَطْبًا مِنْ ذِكْرِ اللهِ

Dari ‘Abdullâh bin Busr Radhiyallahu anhu berkata, “Seorang Badwi datang kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam kemudian berkata, ‘Wahai Rasulullah sesungguhnya syariat-syariat Islam sudah banyak pada kami. Beritahukanlah kepada kami sesuatu yang kami bisa berpegang teguh kepadanya ?’ Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ‘Hendaklah lidahmu senantiasa berdzikir kepada Allâh Azza wa Jalla”(1)

Zikir Mampu Menurunkan Gelombang Otak

Menurut Dr Rizal Abu Bakar, pengasas kepada modul Otak Cerdik Otak Cantik, berzikir mampu meningkatkan aktiviti otak. Contohnya Asmaul Husna mampu menurunkan gelombang otak. Kesannya adalah pada bahagian otak di belakang dahi yang dipanggil Prefrontal Cortex (PFC). PFC umpama CEO bagi otak manusia. Zikir dikesan dapat mengalihkan aktiviti otak dari bahagian yang memproses bahasa ke bahagian yang memproses emosi.

Zikir Meningkatkan Kemampuan Memori

Bahagian yang dirangsang dengan zikir ialah Hippocampus. Bahagian ini berfungsi untuk pembentukan memori baru dan juga pertukaran memori jangka masa pendek (Short-term memory) ke memori jangka masa panjang (Long-term memory). Kajian juga mendapati pengecutan Hippocampus dijumpai pada otak mereka yang menghidap Alzheimer.

Zikir juga meningkatkan aktiviti pada bahagian Posterior Cingulate Cortex. Bahagian ini adalah pembekal motivasi yang sangat penting untuk manusia.

Amalan yang disarankan dalam Islam sudah pasti ada manfaatnya walaupun sesetengahnya belum lagi dapat dibuktikan oleh kajian saintifik. Namun kita harus percaya manfaatnya pasti ada, terutama manfaat pada hati kita sendiri.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!


Ikuti Kami Di Media Sosial

Jangan lupa LIKE dan FOLLOW SEE FIRST Facebook Page Kami Di Sini. Dan jadilah sebahagian komuniti kami dengan menyertai kumpulan/group facebook kami yang kini mencecah hampir 300,000 ahli Di Sini.

Dengan berbuat demikian anda akan menjadi dikalangan antara orang yang terawal mengetahui informasi dan maklumat terkini. Cubalah kerana ianya adalah percuma!

×


Kami menghormati secara total tentang hak privasi anda. Walaupun begitu, kami juga sarankan anda membaca terlebih dahulu dasar-dasar privasi yang telah ditetapkan pada laman ini di sini.

Dan dengan melayari laman ini juga kami beranggapan anda sudah pun bersetuju dan paham serta jelas dengan membaca keseluruhan isi kandungan tentang dasar privasi yang ditetapkan pada laman ini.
Untuk makluman juga, anda perlulah terlebih dahulu menyemak terma dan syarat yang terkandung dalam laman ini di sini.

Oleh kerana itu, kami beranggapan dengan melayari laman ini anda juga sudah pun membaca dan bersetuju sepenuhnya dengan terma dan syarat laman ini.
Sebarang kekeliruan atau kemusykilan silahkan hubungi kami. Dan kami juga akan membalas sebarang pertanyaan ataupun apa sahaja yang diajukan kepada kami dari anda dengan kadar yang segera.

Mungkin dengan segala maklumat dan informasi juga panduan yang telah kami sediakan ianya boleh menjadi rujukan anda pada bila-bila masa.

Sebagai kesimpulan, laman ini hanyalah menyediakan maklumat yang telah kami dapati dari laman-laman sumber lainnya dan anda mungkin juga sudah sedia maklum tentang perkara tersebut.

Apapun yang paling penting ialah maklumat yang disalurkan itu sahih dan telah pun disemak kebenarannya. Seterusnya anda boleh hubungi kami dengan layari pautan ini.

Sumber: Rujukan | Gambar Hiasan | Video Lampiran

Comment Policy: Please write your comments that match with the topic on this this page's posts. Comments that contain links will not be displayed.
Buka Komentar
You Might Also Like:
Loading...