Skip to main content
THEATER MODE

Berita Gembira, Semua Rakyat Malaysia Bakal Nikmati Kenaikan Gaji Minimum

Sebuah pendekatan baru dalam pelaksanaan gaji minimum akan dirancang untuk memastikan kebajikan para pekerja di negara ini terjamin, menurut Menteri Sumber Manusia, V Sivakumar.

Kerajaan Pertimbang Kenaikan Gaji Minimum, RM1,500 Dianggap Tidak Mencukupi

Kerajaan Malaysia sedang mempertimbangkan untuk menaikkan gaji minimum sebanyak RM1,500 yang dianggap agak rendah. Menurut sumber, majikan perlu memastikan gaji yang diterima pekerja adalah setimpal dengan kemahiran dan pengetahuan yang mereka miliki.

"Dalam mesyuarat Kabinet akan datang, kami akan mencari kaedah baru untuk menetapkan gaji pekerja di negara ini," kata sumber tersebut kepada wartawan selepas sambutan Hari Pekerja 2023 yang bertemakan Pekerja Pemangkin Wadah Malaysia Madani.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pada sambutan tersebut menyatakan bahawa isu pelaksanaan gaji minimum akan dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet pada bulan depan dengan tujuan untuk mencapai penyelesaian yang menyeluruh dan berkesan.

Gaji Minimum Dikuatkuasakan Bermula 1 Mei

Perintah gaji minimum sebanyak RM1,500 sebulan telah dikuatkuasakan pada 1 Mei tahun lepas, terpakai kepada semua sektor tanpa mengira wilayah, khususnya bagi majikan yang mempekerjakan lima orang pekerja atau lebih.

Bagi majikan yang mempekerjakan kurang daripada lima pekerja, pelaksanaan gaji minimum ditangguhkan dari 1 Januari lepas hingga 1 Julai akan datang.

Kerajaan Derma RM1 Juta Kepada Cuepacs

Dalam perkembangan lain, Presiden Cuepacs, Datuk Adnan Mat, mengucapkan terima kasih kepada kerajaan kerana menyumbangkan dana tambahan sebanyak RM1 juta untuk Cuepacs.

"Kami menghargai komitmen kerajaan dalam memahami keperluan penjawat awam, terutama mereka yang berada dalam gred bawahan," ujarnya.

Sementara itu, Presiden MTUC, Mohd Effendy Abdul Ghani mencadangkan agar pelaksanaan gaji minimum dikaji semula supaya lebih progresif dan berkesesuaian dengan kos sara hidup semasa.

"Kerajaan perlu memantau pelaksanaan gaji minimum agar majikan tidak mengambil kesempatan," tegasnya. Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada kerajaan atas peruntukan tambahan sebanyak RM1 juta untuk membantu pengurusan MTUC.

Kemungkinan Kerajaan Akan Menaikkan Gaji Minimum Baru: RM1,700 hingga RM1,800

Kerajaan telah mengumumkan perancangan untuk menaikkan kadar gaji minimum dalam usaha menjaga kebajikan para pekerja, sejajar dengan peningkatan taraf kehidupan semasa.

Sebelum ini, gaji minimum ditetapkan pada kadar RM1,200, namun kerajaan telah mengubah dan menaikkan gaji minimum kepada RM1,500. Dengan ini, jika gaji minimum disemak semula, kemungkinan besar kadar kenaikan sebanyak RM300 akan diterapkan, sama seperti perubahan sebelumnya.

Oleh kerana itu, kadar gaji minimum yang baru mungkin akan berada dalam lingkungan RM1,700 hingga RM1,800. Harapan kita semua, langkah yang diambil oleh kerajaan ini dapat direalisasikan dalam waktu terdekat demi kebajikan para pekerja.



Comment Policy: Please write your comments that match with the topic on this this page's posts. Comments that contain links will not be displayed.
Buka Komentar
You Might Also Like:
Loading...