Skip to main content
THEATER MODE

Punca Sebenar Kematian Zaibo Buat Ramai Tak Sangka


Punca Sebenar Kematian Zaibo Buat Ramai Tak Sangka : Pelakon dan pelawak berbakat besar Zainal Abidin atau lebih dikenali dengan nama pentasnya Zaibo meninggal dunia pada usia 62 tahun hari ini akibat penyakit kanser.

Memetik Persatuan Seniman Malaysia atau Seniman, isteri arwah, Siti Hawa Sawal berkata, suaminya menghembuskan nafas terakhir lebih kurang jam 1.30 petang di kediaman mereka di Batu Pahat, Johor.

Zaibo disahkan menghidap kanser esofagus tahap empat pada tahun ini.

Semasa hayatnya, Zaibo banyak membintangi drama dan filem termasuk dari luar negara dengan membawa pelbagai watak yang mencuit hati serta meninggalkan kesan kepada penonton.

Antara karya yang pernah dilakonkan adalah drama Spanar Jaya, Under One Roof (drama Singapura) dan filem Anna And The King, Magika, dan Awan Dania the Movie.

Jenazah allahyarham akan dimandikan dan disolatkan di kediamannya sebelum dikebumikan di tanah perkuburan Islam Rengit, Batu Pahat, Johor selepas solat Isyak.

'Saya dapat rasa itu simptom kanser'

Terdahulu Berita Harian melaporkan Zaibo yang menghidap kanser esofagus tahap empat atau kerosakan akibat asid dalam perut, banyak bermuhasabah diri dan semakin reda melawan penyakitnya.

Pemilik nama sebenar, Zainal Ariffin Abd Hamid, 62, itu berkata, dia berkurung dalam bilik selama tiga hari selepas doktor mengesahkan simptom tersedak dan muntah yang dialaminya berpunca daripada barah, namun kini emosinya semakin stabil.

Katanya, jauh di sudut hati dia sudah menjangka kekerapan gejala dilalui setiap kali menjamah makanan bermula selepas Aidilfitri lalu mempunyai kaitan dengan kanser, namun tidak menyangka sudah merebak ke tahap empat.

“Ketika saya tersedak dan muntah terlampau kerap, saya sudah terfikir mengenai barah. Walaupun tidak sakit, saya dapat rasakan seperti ada sesuatu yang tidak kena. Saya ke klinik bagi mendapatkan rawatan, seterusnya meminta dirujuk ke hospital bagi pemeriksaan terperinci.

“Entah kenapa, saya sudah terfikir mengenai perkara itu. Pada 27 Ogos lalu kerisauan saya terjawab apabila doktor di Hospital Batu Pahat mengesahkan saya menghidap barah,” katanya.

Pelakon yang popular menerusi watak Pak Selamat dalam sitkom, Spanar Jaya itu berkata, semangatnya hampir hilang apabila mendapat tahu mengenainya dan menangis tiga hari selepas dimaklumkan kanser itu sudah memasuki tahap empat.

“Saya lebih tertekan apabila diberitahu, sel barah sudah merebak ke perut, paru-paru dan tulang rusuk kiri. Namun, selepas bermuhasabah dan melihat wajah isteri dan anak, saya mendapat kekuatan untuk berjuang melawannya.

“Saya reda kerana percaya qada dan qadar Allah. Lagipun, di sekeliling saya ramai meniupkan semangat,” katanya yang sebelum ini hanya menghidap darah tinggi.

Pelakon Anna & the King itu dimasukkan ke Hospital Sungai Buloh (HSB), Selangor sejak Isnin lalu bagi menjalani siri ujian dan pemeriksaan. Dia dibenarkan pulang esok, sebelum dirujuk ke Institut Kanser Negara (IKN) Putrajaya pada 12 September ini.

“Saya akan berehat di rumah kawan di sini sebelum ke IKN melakukan proses PET-CT Scan. Sebarang keputusan rawatan, sama ada perlu menjalani proses kemoterapi atau pembedahan, hanya akan diketahui selepas itu.

“Saya juga perlu kembali semula ke HSB kerana hanya di situ mempunyai pakar dan kemudahan lengkap untuk merawat kanser itu. Pihak berkenaan yang akan tentukan jenis rawatan berdasarkan keputusan,” katanya yang memperlahankan kerjaya lakonan sejak dua tahun lalu.

Ikuti Kami Di Media Sosial

Jangan lupa LIKE dan FOLLOW SEE FIRST Facebook Page Kami Di Sini. Dan jadilah sebahagian komuniti kami dengan menyertai kumpulan/group facebook kami yang kini mencecah hampir 300,000 ahli Di Sini.

Dengan berbuat demikian anda akan menjadi dikalangan antara orang yang terawal mengetahui informasi dan maklumat terkini. Cubalah kerana ianya adalah percuma!

×


Kami menghormati secara total tentang hak privasi anda. Walaupun begitu, kami juga sarankan anda membaca terlebih dahulu dasar-dasar privasi yang telah ditetapkan pada laman ini di sini.

Dan dengan melayari laman ini juga kami beranggapan anda sudah pun bersetuju dan paham serta jelas dengan membaca keseluruhan isi kandungan tentang dasar privasi yang ditetapkan pada laman ini.
Untuk makluman juga, anda perlulah terlebih dahulu menyemak terma dan syarat yang terkandung dalam laman ini di sini.

Oleh kerana itu, kami beranggapan dengan melayari laman ini anda juga sudah pun membaca dan bersetuju sepenuhnya dengan terma dan syarat laman ini.
Sebarang kekeliruan atau kemusykilan silahkan hubungi kami. Dan kami juga akan membalas sebarang pertanyaan ataupun apa sahaja yang diajukan kepada kami dari anda dengan kadar yang segera.

Mungkin dengan segala maklumat dan informasi juga panduan yang telah kami sediakan ianya boleh menjadi rujukan anda pada bila-bila masa.

Sebagai kesimpulan, laman ini hanyalah menyediakan maklumat yang telah kami dapati dari laman-laman sumber lainnya dan anda mungkin juga sudah sedia maklum tentang perkara tersebut.

Apapun yang paling penting ialah maklumat yang disalurkan itu sahih dan telah pun disemak kebenarannya. Seterusnya anda boleh hubungi kami dengan layari pautan ini.

Sumber: Rujukan | Gambar Hiasan | Video Lampiran

Comment Policy: Please write your comments that match with the topic on this this page's posts. Comments that contain links will not be displayed.
Buka Komentar
You Might Also Like:
Loading...