Skip to main content
THEATER MODE

Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen 2018 Full Movie


Tonton Filem Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen 2018 Full Movie Watch Full Movie Dawn Raid 2018 Online Free adalah satu filem terbaru dari Malaysia yang mengisahkan tentang pengetahuan ekonomi negara.

Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen 2018 ini juga menyajikan unsur dan dasar kerajaan pada era 1970-an dan 80an serta politik penjajah.

Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen 2018 yang bakal ditayangkan tidak lama lagi di pawagam yang mana ramai tidak tahu kisah ini diambil daripada kisah sebenar pada 7 September 1981, bagaimana Malaysia membeli saham Guthrie Consolidated sekaligus merampas ekonomi British kepada Malaysia.

Dua tahun dahulu, pelakon dan pengarah filem Bront Palarae pernah menyuarakan hasratnya menghasilkan filem berdasarkan kisah benar kejayaan Tan Sri Khalid Ibrahim "merampas" syarikat perladangan terbesar British dalam tempoh 2 jam, kini ia bakal menjadi kenyataan.

Filem "Dawn Raid" yang dibangunkan di studio produksinya Pixel Play menggunakan skrip oleh Redza Minhat bersama dengan Chew Kin Wah juga akan dilakonkan oleh Bront selaku watak Khalid.

Tonton Filem Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen 2018 Full Movie
Tajuk Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen
Tarikh Tayangan Sekitar Penghujung Tahun 2018
Genre Sejarah, Kisah Benar, Thriller
Pengarah Bront Palarae
Skrip Kin Wah Chew, Redza Minhat
Terbitan Rozi izma Abduk Karim(PIXEL PLAY)
Pelakon Dan Watak:
Shaheizy Sam
Sofia Jane
Iedil Putra
RATING/PENILAIAN KAMI: ★★★☆☆
TONTON/DOWNLOAD

Tonton Filem Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen 2018 Full Movie

Sinopsis Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen 2018
Kami kongsikan sedikit kisah filem ini, ceritanya begini, sejak merdeka Malaysia khususnya orang Melayu tidak pernah diberi keutamaan memegang kekayaan negara sendiri, bahkan sejumlah besar masih dibayangi British.

Maknanya kita masih tidak merdeka sepenuhnya dan di bawah pemerintahan ekonomi British yang terus mengekalkan dasar pecah dan perintah bagi mengelak kekayaan dikecapi orang Melayu.

Kumpulan Guthrie pula merupakan syarikat perladangan terbesar British yang menguasai perladangan di Malaysia.

Dipendekkan cerita, filem ini menceritakan semula kejadian bagaimana Malaysia berjaya mengusai saham milik Guthrie menerusi satu "serbuan" di London Stock Exchange diketuai Khalid dan ia dikenali sebagai "Dawn Raid" atau "serangan waktu subuh".

Bekas Menteri Besar Selangor, Khalid dikatakan terus diangkat sebagai hero ketika itu ekoran kejayaan beliau menyelesaikan "Dawn Raid’ sekaligus membolehkan PNB memiliki 51% saham di syarikat perindustrian British dalam tempoh runcing iaitu 2 jam.

Selain Khalid, turut terlibat dalam perancangan ini termasuk Tun Dr Mahathir Muhammad yang baru 2 bulan menjadi perdana menteri pada 1981 dan Gabenor Bank Negara ketika itu, yang juga abang ipar Dr Mahathir, Tun Ismail Ali.

Filem berbahasa Inggeris ini dilakonkan oleh Shaheizy Sam, Sofia Jane dan ramai lagi namun masih belum ada tarikh tayangan yang diputuskan. Apa yang pasti, ia akan membuka perspektif sejarah kegemilangan kerajaan ketika itu.

Kalau tak percaya tengok sahaja trailer di atas, memang "meremang bulu" dibuatnya! ye dak?

Tonton Filem Dawn Raid: The Hands That Rattled The Queen 2018 Full Movie

Jika anda ada pertanyaan/cadangan/saranan atau ingin menghubungi kami secara terus silalah hubungi kami melalui RUANGAN PESANAN INI atau boleh terus hubungi kami diruangan LIVE CHAT INI ataupun ruangan komen di bawah.

Dan Jangan Lupa Like/Follow Laman Facebook Kami Terlebih Dahulu Agar Anda Menjadi Orang Yang Terawal Mengetahui Segala Informasi Yang Terkini.

Sekiranya anda ingin mengetahui tentang apa sahaja informasi yang berkaitan seperti tajuk artikel ini ( ) ,anda bolehlah join GROUP/KUMPULAN FACEBOOK kami yang mana kini telah melebihi 200,000 ahli.

Pastikan anda SUBSCRIBE CHANNEL YOUTUBE KAMI terlebih dahulu agar membolehkan anda melihat kandungan yang kami kongsikan secara eksklusif.


Comment Policy: Please write your comments that match with the topic on this this page's posts. Comments that contain links will not be displayed.
Buka Komentar
You Might Also Like:
Loading...