JANGAN LUPA LIKE FANSPAGE KAMI DAHULU

Apa Kelebihan Bersedekah? Ikutilah Kisah Ini. Belanja Seorang Pakcik Tua Aiskrim, Selang 2 Hari Tak Sangka Ini Yang Terjadi.

Apa Kelebihan Bersedekah? Ikutilah Kisah Ini. Belanja Seorang Pakcik Tua Aiskrim, Selang 2 Hari Tak Sangka Ini Yang Terjadi.

Belanja Seorang Pakcik Tua Aiskrim, Selang 2 Hari Tak Sangka Ini Yang Terjadi.
Baca satu artikel di fb tentang “sedekah” di laman page Info Viral, tiba-tiba ingatkan saya tentang satu situasi. Saya cuba nak jual satu jenis tudung ni tapi tak laku. Tak ada yang beli pun dan saya hampir give up sampai saya yang kena pakai sendiri tudung tu. Lama juga saya menyepi. Saya muhasabah diri. Sentiasa doa Allah murahkan rezeki dan mudahkan urusan. Sayang sangat sebab tak balik modal langsung masa tu.

Saya positifkan diri, saya jual dengan harga yang memang modal semata saja. Sebab saya memang dah terdesak dengan duit. Alhamdulillah, mungkin Allah gerakkan jari jemari saya ni untuk promote sekali lagi tudung tu tp bukan dengan harga modal. Saya seolah terpukul dengan satu bisikan “Yakin. Mungkin ada rezeki kali ni”

Masa tu, cuma tinggal 5 helai saja tudung. Lepas saja saya promote, memang ramai yang nak beli. Wallahi, jari saya macam nak patah melayan customer yang berduyun. Bayangkan, dari 5 helai tudung yang tinggal saya terpaksa restock 100 helai tudung dan habis dalam masa 3 hari saja. MashaAllah saya pun taktau apa yang dah jadi. Bila saya ingat balik, dalam saya kesempitan wang, ada lagi yang masih memerlukan.

Seingat saya, 2 hari sebelum saya promote tudung tu, ada sorang pakcik tua datang pada saya. Masa tu saya di 7 eleven nak keluarkan duit dan pakcik tu nampak. Dia datang pada saya, dia tanya “Nak, boleh belanja pakcik ice cream ni?” Mula-mula saya berkira juga sebab saya nak makan juga tapi bila fikir tak apa lah saya korbankan duit demi memenuhi kehendak pakcik tu. Pakcik tu ambil ice cream, ucap terima kasih dan pergi. Saya bayarkan dan saya cuba cari pakcik tu. Tapi, pakcik tu dah takda sedangkan baru 5 saat dia pergi.

Pakcik tu datangnya dalam keadaan lusuh, mukanya suci dan pegang satu plastik. Serba putih dan berkopiah. Saya terfikir, siapa pakcik tu ya? Sebelum pakcik tu pergi dia ada kata “moga Allah balas budi baik anak. Moga Allah limpahkan rezeki padamu”. Saya harap saya dapat jumpa pakcik tu. Walaupun tiada pertalian darah tapi hebatnya doa seseorang ni subhanAllah tak terkata. Doa yang baik itu sangat dimuliakan oleh Allah tak kira siapa pun yang mendoakan kita.

Sentiasalah bersedekah dan jangan berkira. Jangan pandang siapa yang meminta tapi berilah sebanyak mana yang kita ada. Sedekah itu takkan pernah memiskinkan kita. 😊

Setuju?

kredit to : Nursyafiqah Ramly

Ketahui 10 Kelebihan Dan Kebaikan Bersedekah

Rasulullah SAW pernah bersabda;
“Tidak ada hari yang disambut oleh para hamba melainkan di sana ada dua malaikat yang turun, salah satunya berkata: ‘Ya Allah, berikanlah ganti kepada orang-orang yang berinfaq’. Sedangkan (malaikat) yang lainnya berkata: ‘Ya Allah berikanlah kehancuran kepada orang-orang yang menahan (hartanya)’.”
Hadis Riwayat Bukhari Dan Muslim

Sedekah bukan hanya perihal memberikan sebahagian harta kepada golongan yang memerlukan, namun manfaat sedekah lebih luas akan dirasakan oleh mereka yang melakukannya, antaranya:

#1- Memperkuat Keimanan Dan Mendekatkan Diri kepada Allah SWT
Jika kita bersedekah dengan niat demi untuk beribadah kerana Allah, pasti akan bertambah keimanan kita terhadapNya.

Dengan bersedekah juga dapat mendekatkan diri kepada Allah kerana Allah sangat menyayangi akan golongan hambaNya yang banyak memberi keranaNya, bukan bertujuan untuk menunjuk-nunjuk.

#2- Mendapat Ganjaran Pahala
Setiap amalan baik yang dilakukan dengan ikhlas pasti akan diganjarkan dengan pahala oleh Allah SWT. Ini termasuklah dalam perbuatan memberi dan bersedekah kepada sesiapa yang memerlukan.

Firman Allah ;
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali dari bisikan-bisikan orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat kebaikan atau mengadakan perdamaian diantara manusia. Dan barangsiapa yang berbuat demikian kerana mencari keredaan Allah, maka kami akan memberinya pahala yang besar.”
Surah an-Nissa:114

#3- Bertambah Rezeki Dan Mendapat Keberkatan
Bukankah dengan memberi kepada orang lain, Allah akan memberi dan menggantinya dengan hal yang lebih baik? Tidak sesekali kita rugi sekiranya memberi dan membantu orang lain dengan hak dan barangan kita.

Pasti Allah akan menurunkan keberkatan rezeki dengan lebih baik atas kebaikan yang kita lakukan itu. Jika bukan menggantikan hal yang sama, pasti digantikan dengan kesihatan yang baik, kebahgaian dalam keluarga, kesenangan dalam bekerja dan sebagainya. Sesungguhnya rezeki Allah itu sangat luas dan tidak terbatas.

#4- Menyembuhkan Penyakit
Banyak penemuan kajian membuktikan dengan melakukan sesuatu perkara yang positif untuk orang lain, seperti memberi atau bersedekah akan meningkatkan sistem kekebalan tubuh badan seseorang.

Salah satunya, kajian yang dilakukan oleh James House memberi kesimpulan bahawa dengan membantu orang lain sepenuh hati dan ikhlas akan meningkatkan kesihatan tubuh badan dan menyembuhkan penyakit-penyakit ringan.

#5- Memberi Ketenangan Hati Dan Kebahagiaan
Sebagai umat islam kita sering disarankan untuk berbuat apa-apa saja kebaikan demi mendapatkan ketenangan fikiran dan emosi, termasuklah dengan bersedekah.

Melalui amalan bersedekah juga akan melahirkan perasaan tenang dan bahagia.

Bahkan, dengan membelanjakan harta ke arah kebaikan demi membantu orang lain pasti akan mendorong peningkatan hormon-hormon kebahagiaan dalam otak kita. Kajian sains sendiri telah membuktikan kebenaran ini.

#6- Melahirkan Rasa Syukur
Rasa syukur adalah apabila kita berterima kasih kepada Allah dengan apa-apa yang kita terima. Lalu, dengan bersedekah adalah salah satu cara untuk kita mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT atas semua kurniaan dan pemberiannya.

Bukankah dengan bersedekah itu mengingatkan kita bahawa apa yang dimiliki hari ini itu adalah nikmat dan atas keizinan dari Allah SWT?

Jadi, jika kita ini hamba yang bersyukur, maka memberilah tanpa berkira-kira.

#7- Terhindar Dari Sifat Kedekut
Bagaimana untuk mengelakkan diri kita daripada menjadi sebahagian daripada golongan yang kedekut? Orang yang memberi sudah tentu tidak kedekut.

Sebenarnya dengan bersedekah (walaupun sedikit) mampu memupuk jiwa dan diri kita menjadi dermawan seperti yang dianjurkan oleh Islam.

Sedekah juga diajarkan melalui perbuatan zakat serta qurban sebagai ibadah wajib dalam Islam.

Sesungguhnya jauhilah sifat kedekut kerana itulah antara sikap yang menyempitkan rezeki.

#8- Melatih Berfikiran Positif Dan Adil
Kerap kali kita melihat golongan yang gemar bersedekah adalah mereka yang memiliki sikap adil, dan tidak berani mengambil hak orang lain tanpa kebenaran (mencuri).

Itulah manfaat bersedekah, dengan melakukan amalan sedekah akan mengingatkan kepada kita mengenai kewajiban dalam aspek sosial iaitu dengan bersikap adil kepada mereka yang memerlukan bantuan dan golongan dalam kesusahan.

Ini akan meningkatkan sikap peka dan simpati terhadap keadaan masyarakat di sekeliling kita yang kadang kala sangat memerlukan perhatian kita.

#9- Terhindar Dari Sikap Keduniaan Dan Materialistik
Amalan bersedekah akan menjauhkan kita dari sifat gila harta dan pentingkan keduniaan.

Kita akan menjadi orang yang rela dan redha apabila harta atau kepunyaan diberikan kepada orang lain.

Bahkan hal ini membuatkan kita lebih berharap dan meminta hanya kepada Allah kerana percaya setiap yang kita ada adalah pinjaman dari Allah SWT sahaja. Jadi, sedekah akan menghindarkan kita dari dari nilai-nilai materialisme dan cintakan dunia semata-mata.

#10- Menjauhkan Diri Dari Sikap Bongkak Dan Sombong
Sikap sombong dan bongkak mungkin akan terjadi jika kita mengabaikan sedekah. Jika seseorang itu bersedekah atau kerap memberi kepada orang lain, dia bukanlah tergolong dalam golongan orang yang sombong.

Orang yang sombong adalah mereka yang menganggap semua yang dimiliki adalah hak kekal mereka selamanya. Disebabkan itulah mereka berasa sayang untuk memberikan kepunyaan mereka itu kepada orang lain. Tanpa mereka sedar semua itu adalah hak Allah yang boleh ditarik pada bila-bila masa sahaja.

Jadi, bersedekah untuk mengelakkan diri kita menjadi sebahagian daripada mereka yang sombong dan bongkak.

Kesimpulannya, contoh terbaik dalam bersedekah adalah Nabi Muhammad SAW. Baginda seringkali memberikan makanannya kepada golongan miskin sehinggakan Baginda sendiri kerap berlapar.

Rasulullah sangat takut jika di rumahnya terdapat hanya sedikit saja harta atau makanan yang belum dibahagikan. Bahkan pakaian Baginda sendiri dari bahan kasar dan berharga paling murah.

Abu Dzar pernah berkisah bahawa suatu hari sewaktu beliau berjalan bersama-sama Rasulullah SAW. Tiba di sebuah tanah lapang di Madinah yang terlihat Bukit Uhud, Rasulullah SAW bersabda;

“Sesungguhnya, harta itu hijau dan manis. Barang siapa mengambilnya dengan kedermawanan hati, maka akan diberkahi; barang siapa mengambilnya dengan keserakahan, maka tidak akan diberkahi. (Jika tidak diberkahi, maka dia) seperti orang yang makan, tapi tidak pernah kenyang. Tangan di atas (memberi) lebih baik daripada tangan di bawah (diberi).”
Hadis Riwayat Muslim

COMMENTS

INGIN KONGSI ARTIKEL?:
Sekiranya Anda ada kisah atau cerita yang hendak dikongsikan? Hantarkan kepada kami melalui di halaman ini di sini. Atau boleh hubungi kami terus di facebook di sini.
Name

1MDB,2,Achey Bocey,2,Adi Putra,1,Adlin Aman Ramli,1,Aedy Asyraff,1,AEON Tebrau,1,AFC U23 Championship,1,Agama,1,Akademi Fantasia 2016,1,Akim Majistret,1,Aliff Syukri,15,Allahyarham Ramli Hassan,1,Altimet,1,AME 2018,1,Anugerah Juara Lagu Ke 32,4,Anwar Ibrahim,1,Ara Johari,1,Arcade,1,Architecture,1,Astro Awani,1,autisme,1,Automotive,2,Avaa Vanja,1,Awal Ashaari,1,Awal Ashari,1,Awie,1,Azad Jazmin,1,Azmin Ali,1,Azwan Ali,2,Baby Ara,1,Bantuan Rakyat 1Malaysia,1,Barisan Nasional,2,Be Lofa,1,Beauty,1,Ben Ali,1,Berita,6,Best FM,1,BMW,1,BN,4,Boy Iman,1,BR1M,6,BRIM 2018,5,Bront Palarae,1,Budget Living,1,Business,2,Car Accessory,1,Car part,1,Card,1,Cerai,1,Chacha Maembong,1,Chef,2,Chef Wan,1,Chew Kin Wah,1,Cloth accessory,1,Company,1,Cooking,2,Culture,1,Dailymail,1,Dariya Inara,1,Dato Tamrin Abdul Ghafar,1,Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi,1,Datuk Seri Najib Razak,1,Datuk Seri Razali Ibrahim,1,Datuk Sri Vida,1,Deals,1,Decor,1,Deja Moss,1,Design,1,Diana Danielle,3,Didi Astillah,1,Dish Review,1,DIY Projects,2,Dr Zuhdi Marzuki,1,Dukun,1,Elfira Loy,3,Elly Mazlein,1,Elvira,1,Elyana,1,Expert Advices,2,Fadzil Bahari Zahari,1,Fadzil Zahari,1,Faizal Hussein,1,Fan Club,1,Fara Mendoza,1,Farid Kamil,14,Fasha Sandha,2,Fashion,2,Fathia Latiff,1,Fatin Afeefa,1,Fattah Amin,4,FBI,1,Fendy Bakry,1,Financial,1,Fitness,2,Fizo Omar,1,Food,2,Fund,1,Games,1,Global,34,Golf,1,Gosip,4,Hael Husaini,2,Harian Metro,1,Hasnul Rahmat,1,Health Care,1,Healthy Eating,1,Heath,2,House,1,Ifa Raziah,1,Image Rating,1,India,1,Individual,2,Indonesia,2,Informasi,146,Inspirasi,1,Inspiration,2,Instafamous,2,Interview,1,Investor,1,Iqram Dinzly,6,Islamik,1,Izreen Azminda,2,Izzue Islam,1,Jampi,1,Jason Chong,1,JDT,2,Jehan Miskin,1,Jejai,2,Jenayah,16,Jep Sepahtu,3,Jho Low,1,Johan As'ari,1,Johor,9,Julia Perez,1,Kahwin,1,Kanser,1,Kecantikan,1,Kecoh,104,Kedah,2,Kelantan,3,Kemalangan,8,Kereta kabel. Langkwi Skycab,1,Kes Bunuh,2,Kesihatan,11,Khairy Jamaluddin,2,Kisah Rumah Tangga,27,Kisah Seram,1,Kisah Teladan,3,Kontroversi,2,Kuala Lumpur,2,Kucing,1,Labuan,1,Lawak,3,Lifestyle,4,Liga Super,1,Lighting,1,Love,2,Lunch,1,M Daud Kilau,1,M.Vasanthapiriya,1,Maksiat,25,Malaysia,1,Malaysiakini,3,Manifesto BN,1,Mawar Abdul Karim,1,Melaka,1,Mentor Otai,1,MH370,2,Military,1,Mira Instafamous,1,Misteri,3,Mona Fandey,1,Mona Fendi,2,Mus May,1,Nabila Razali,2,Najib Razak,11,Namr Ron,1,Nedim,1,Neelofa,4,Nelydia Senrose,3,Nisa Kay,1,Noh Omar,1,Noor Nirwandy,1,Nora DAnish,1,Norfahana Abd Halim,1,Norman Abdul Halik,1,Norman KRU,1,Norul Iman A. Rahman,1,Nur Fazura,4,Nur Sajat,3,Nurul Izzah,1,Olympic,1,Pahang,3,Pakatan Harapan,2,Panama Dance,1,Parti Islam Semalaysia,1,PAS,2,Pedoman,2,Pelik,1,Penang,2,Photography,1,Piala FA,1,PKR,1,Pok Ya Cong Codei,1,Politics,1,Politik,5,Prebet Adam,1,Prevention,1,PRU14,20,Pulau Pinang,3,Raja Farah,1,Raub,1,Recipe,2,Rita Rudaini,1,Roslan Shah,1,Rosmah Mansor,5,Sabah,3,Sabri Yunus,1,Safiey Ilias,1,Safiey Illias,1,Sale,1,Saleem Iklim,1,Santai,77,Sari Yanti,2,Sariyanti,1,SBS,1,Scha Alyahya,1,Selangor,6,Selebriti,39,Semasa,1,Seram,3,Serina Redzuawan,1,Shahanim Mohamad Yusoff,1,Shaheizy Sam,1,Shahrol Shiro,1,Sharifah Sakinah,1,Sharifah Shahira,1,Sharnaaz Ahmad,1,Sherry Alhadad,1,Shila Amzah,1,Shooting Styles,1,Shuib Sepahtu,2,Silvia Nanda,1,Siti Nurhaliza,4,Siti Sarah,2,SMK Banting,1,Smule,1,Sofi Jikan,2,Sports,1,SPR,2,Startup,1,Stock,1,Strategy,1,Sufian Suhaimi,2,Sungai Petani,2,Suzanna Martha Frederika van Osch Nathalia,1,Syatilla Melvin,1,Teladan,5,Tengku Abdullah,1,Tennis,1,Thailand,1,Tips,4,TMJ,6,Tone Set,2,Travel,2,Trend,1,Trending,76,Tun Dr Mahathir Mohamad,1,Tun Ghafar Baba,1,Tun Mahathir,9,Tunku Ismail Sultan Ibrahim,6,Tunku Mahkota Johor,2,TV3,1,Twitter,1,Ude Wahid,1,Umie Aida,1,Umno,3,Upiak Isil,1,Uqasha Senrose,3,Ustaz Azhar Idrus,1,Ustaz Kazim,1,Utusan Online,1,Video,27,Video Lucu,1,Viral,13,Wany Hasrita,1,Wardina Safiyyah,1,Wedding,2,World,1,Yana Samsudin,1,Yus Jambu,1,Zahrul Hilmi Badrul Hisam,1,Zaiton Sameon,1,Zarina Anjoulie,1,Zed Zaidi,1,Ziana Zain,1,Zul Ariffin,1,
ltr
item
Kecoh Info: Apa Kelebihan Bersedekah? Ikutilah Kisah Ini. Belanja Seorang Pakcik Tua Aiskrim, Selang 2 Hari Tak Sangka Ini Yang Terjadi.
Apa Kelebihan Bersedekah? Ikutilah Kisah Ini. Belanja Seorang Pakcik Tua Aiskrim, Selang 2 Hari Tak Sangka Ini Yang Terjadi.
Apa Kelebihan Bersedekah? Ikutilah Kisah Ini. Belanja Seorang Pakcik Tua Aiskrim, Selang 2 Hari Tak Sangka Ini Yang Terjadi.
https://1.bp.blogspot.com/-vnPPRQhvROE/Wu1stG46k5I/AAAAAAAAGIU/Fqxu19kOM7Yj8wQwOWwmoKJKv-unhujUwCLcBGAs/s1600/KECOHDOTINFO.png
https://1.bp.blogspot.com/-vnPPRQhvROE/Wu1stG46k5I/AAAAAAAAGIU/Fqxu19kOM7Yj8wQwOWwmoKJKv-unhujUwCLcBGAs/s72-c/KECOHDOTINFO.png
Kecoh Info
https://www.kecoh.info/2018/05/belanja-seorang-pakcik-tua-aiskrim.html
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/2018/05/belanja-seorang-pakcik-tua-aiskrim.html
true
4038014126138474965
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy