JANGAN LUPA LIKE FANSPAGE KAMI DAHULU

Ketika Atas Katil, Ustaz Pandang Sambil GELENG Kepala. Bila Tanya Ayah. Ini JAWAPANNYA

Ketika Atas Katil, Ustaz Pandang Sambil GELENG Kepala. Bila Tanya Ayah. Ini JAWAPANNYA


Lumrah rumah tangga memang akan bergolak. Sedangkan lidah kan tergigit inikan pula suami isteri. Tapi dalam kisah yang nak kami Khalifah Mail Online nak kongsikan ni adalah berkaitan pasangan suami isteri yang sudah kahwin tidak mendapat zuriat. Bila check dengan ustaz, rupa-rupanya ada yang dengki. Ikuti kisah ini yang dipetik dari IIUM.

Sudah 5 Tahun Kahwin Tiada Zuriat
Nama aku Intan. Aku dengan suami sudah 5 tahun hidup berdua, jadi akhir tahun lepas kami berdua memutuskan untuk ambil anak angkat. Alhamdulillah, rezeki berpihak pada kami dan sekarang hanya menunggu panggilan dari pihak JKM je.

Orang kata, 5 tahun pertama memang dugaannya berat, aku tidak menafikannya. Lumrah kehidupan rumah tangga, ibarat lautan, ada pasang surutnya. Macam itulah kehidupan kami.

Tapi untuk beberapa tahun kebelakangan ini, aku dapat rasa ada sesuatu yang tidak kena di mana-mana, yang mana aku tidak pasti apa, dan naluri isteri itu jarang sekali salah.

Kisahnya bermula bila aku kerap sakit, macam-macam penyakit, pergi ke klinik, doktor tidak dapat kesan, rujuk ke hospital dan jawapan masih sama. Jadi dalam setahun tu kira banyak kali aku kena masuk wad sebab doktor nak jalankan pelbagai test untuk mencari punca sakit aku tetapi akhirnya, tidak jumpa.

Dan ketika itu juga aku dengan suami aku kerap bergaduh, tidak boleh langsung jumpa dan dalam tempoh aku masuk wad seminggu tu, hari pertama je dia datang, hari lain langsung tidak datang, tanya khabar pun tidak. Hanya ayah aku jela jadi peneman setia, datang bawa makan and teman aku sehari dua kali (2 kali waktu melawat), kadang ayah datang bawa mak, kadang mak mertua yang datang teman (lepas dia balik kerja), tapi suami? Senyap macam tu je.

Ayah Datang Dengan Ustaz
Hingga la suatu hari, dalam tengahari, ayah aku datang melawat, kali ni dia bawak seorang ustaz. Aku dengan ayah aku memang rapat, aku banyak bercerita perihal hidup aku kat dia.

Sampai je kat katil aku, aku tengok muka ustaz tu berkerut. Sekejap-sekejap dia geleng kepala. Pastu dia ajak ayah aku entah kemana, bincang berdua. Dalam 10 minit macam tu, ayah datang ke katil, ayah suruh aku minta kebenaran doktor keluarkan aku hari itu jugak. Tapi doktor tidak bagi, esoknya baru doktor benarkan aku pulang.

Esoknya, dalam pukul 5 baru aku dapat balik, pesakit yang dibenarkan balik pun agak ramai haritu, hari Jumaat lagi, jadi biasa la kalau lambat.

Jadi lepas discharged, ayah terus bawa aku ke rumah ustaz, dia suruh aku duduk membelakangkan dia, dia minta izin untuk sentuh belakang aku, dia letak ibu jari kat tulang belakang, terus dia Ruqyahkan aku.

Sepanjang dia Ruqyahkan aku, badan aku rasa macam ada benda bergerak sebelah kanan, panas lagi. Tiba- tiba aku rasa nak menangis, nak marah, semua aku rasa dalam satu masa. Tapi ustaz tu pesan, jangan ikutkan hati, istighfar banyak- banyak. Selesai dia Ruqyah, dia suruh aku pandang dia. Dia kata,

“Adik, apa ustaz nak kata ni, ada dengar baik baik, apa ustaz tanya, jawab elok- elok. Kalau rasa nak marah, tahan marah tu. Boleh?”

Hasil “SCAN” Ustaz
Aku angguk.”Baiklah, macam ni, adik dengan suami adik ni, terkena buatan orang. Suami adik terkena minyak pengasih, tak cukup dengan tu, ada antara kawan- kawan yang dengki dengan kesenangan hidup kalian, jadi dia datangkan amarah dan derita antara kalian. Deritanya ialah zuriat. Bertahun kahwin, masih tiada anak. Amarah pula dengan kehadiran orang ketiga dalam hidup suami.”

Masa tu aku rasa macam nak gila. Ayah aku suruh aku bertenang, dengar dulu apa ustaz nak kata. Ustaz tu sambung..”Mengenai zuriat, 5 tahun kahwin masih tiada zuriat, pergi ke hospital buat pemeriksaan apa semua, doktor kata tiada masalah. Tapi pernah tak cuba rawatan Islam?”

Aku geleng kepala.”Zuriat ni dik, orang selalu kata, kalau dah lama kahwin tiada zuriat, masih belum ada rezeki, kan? Pergi buat pemeriksaan hospital, suami isteri tiada masalah, doktor kata normal.

“Tapi jujur ustaz kata, bila dah cuba cara rawatan moden, tapi tak jumpa punca masalah, cuba rawatan Islam. Tak salah cuba. Kadang kita tak tahu apa yang menghalang kita dari mengandung, entah-entah ada jin yang menumpang badan kita, kita tahu? Doktor pun tak tahu.

“Jadi tak salah cuba rawatan Islam, dalam Al- Quran pun menggalakkan kita berubat menggunakan ayat- ayat Al- Quran kan? *aku angguk

“Baiklah, adik ni, bukan tak boleh mengandung, boleh, tapi ada satu je masalah. Masalahnya, adik ni dah terkena ‘buatan’ orang.

“Ada seorang lelaki yang sayang pada adik, bukan suami adik ye, seorang kenalan, adik tolak dia, jadi dia tak boleh terima. Dia dendam.

“Pada dia, kalau dia tak boleh dapat adik, tiada yang boleh dapat. Jadi dia bagi adik penyakit, salah satunya *dia tunjuk lengan aku*, hanya ni yang adik boleh nampak dengan mata kasar.

“Bila jumpa doktor, doktor kata alergik, makan ubat, sapu ubat, tapi masih tak hilang. Betul tak? Dia nak suami adik rasa geli/ jijik dengan adik dan akhirnya ceraikan adik.

Suami Pun Kena Buatan Orang Juga
“Yang suami adik pula, ada seorang perempuan yang sukakan dia. Dia tahu yang suami adik sudah berkahwin dan dia juga tahu kalian masih belum punya anak. Jadi dia mula masuk jarum.

“Mula dengan berkawan, lama- lama jadi rapat. Jumpa selalu. Kat situ dia mula bagi suami adik makan. Bila suami adik makan makanan yang dia bagi, suami adik akan jadi ingat kat dia je.

“Kemudian dia sapu minyak kat badan suami adik. Tak perlu banyak, secalit je. Masa bergurau- gurau tu, dia usik suami adik dia calit sikit je. Apa jadi lepas tu?

“Suami adik akan selalu ingat kat dia, sayang kat dia, cinta kat dia. Bila suami tengok adik, dia jadi benci, menyampah. Itu yang asyik gaduh je. Rumah tangga jadi panas. Dia asapkan suami adik hari- hari supaya suami adik benci adik.

“Tapi adik kena ingat, yang suami adik sayang adik, dia jadi macam ni sebab apa perempuan tu buat, suami adik hidup dalam keadaan dikawal oleh perempuan tu. Suami adik bukan baru kena, lama dah. Cuma adik perasan atau tidak je.”

Betul, aku perasan sebenarnya. Tapi aku bersangka baik, mungkin ujian dari Allah semata-mata nak ukur tahap kesabaran, kesetiaan dan kekuatan kami mempertahankan ‘masjid’ yang kami bina.

Serius, aku tak sangka selama bertahun yang kami asyik ‘panas’ dan ‘sakit’ ni, rupanya angkara orang benci, dengki, apa lagi ? Entah. Aku sendiri tak percaya dengan benda- benda ilmu hitam ni. Dulu bila aku dengar orang kena buatan orang, aku macam, “eleh, tah iye ke tidak kena buatan orang, entah- entah saja je cari perhatian.”

Dan sekarang bila kena kat diri sendiri, baru aku sedar betapa tingginya langit tu. Aku termakan kata- kata aku sendiri.

Ayah aku duduk sebelah diam je, sesekali dia usap belakang aku. Yang aku menangis je; empangan pecah, mengalir je air mata aku ni.

Sesekali aku senyum kelat bila kenangkan selama ni aku ingat suami aku yang jahat, rupanya aku yang jahat sebab berfikiran buruk terhadap suami sendiri. Ustaz tu sambung..

“Nanti malam, balik rumah, ajak suami duduk, pastu cerita dia apa yang ustaz cerita tadi. Esok ke lusa ke, bawa dia jumpa ustaz. Ustaz buat apa yang ustaz mampu. Boleh?”

Mula Berbincang Dengan Suami
Aku angguk je. Malam tu aku balik rumah, dia dah ada kat rumah, dia dalam bilik, pura- pura tidur. Aku pulak, masuk bilik, mandi bersih- bersih, solat hajat mohon dia terbuka hati untuk aku ceritakan apa berlaku.

Bila kenangkan balik, lama dah kami hidup macam tu. Dia mengelak dari berjumpa atau bercakap dengan aku. Lama aku makan hati. Ajak borak atau walaupun makan bersama pun tak nak, dah macam orang asing dah kami.

Dulu tidur dia selalu peluk, yelah, hidup berduakan. Tapi sekarang, dia di utara, aku di barat. Sedih. Lepas dah siap- siap semua, aku duduk bersila di sebelah dia, aku usap kepala dia dan buka bicara.

“Abang, sayang ada benda nak cakap kat abang ni, abang duduk sekejap boleh?”

Dia bangun dan duduk, tapi sekali pun dia tak pandang aku. Masa tu rasa sebak sangat. Aku sambung..

“Apa sayang nak cerita kat abang ni, abang dengar elok- elok. Kawal perasaan dan jangan melenting okay.”

Dia angguk.Aku ceritakan semuanya. Muka dia macam blurr, aku cerita sampai habis dan untuk pertama kalinya, dia pandang dan peluk aku.

Masa tu, Allah je yang tahu apa yang aku rasa, aku rasa bahagia berada dalam dakapan suami. Sepanjang malam tu kami berborak, kami menangis dan aku lega, suami akhirnya sedar juga.

Rawatan Kami Suami Isteri
Esoknya kami jumpa dengan ustaz tu. Ayah ada sekali, ustaz kata kena ada orang ketiga teman sekiranya kalau terjadi apa- apa.

Ustaz mulakan bacaan Ruqyah pada suami aku. Sesekali suami aku merengus, mengeluh dan menggeliat. Ustaz pesan pada dia supaya jangan berhenti beristighfar walau macam mana susah atau sakit sekalipun.

Pada satu tahap, suami aku pengsan sekejap, dia terbaring tiba- tiba. Cuak aku masa tu, tapi ustaz tu kata normal. Tak sampai lima minit, suami aku bangun, ustaz tu suruh dia baring luruskan kaki. Dia ambil lada hitam, dia tekan pada ibu jari kaki suami aku, dia menjerit bukan kepalang. “Sakit.. sakit.. SAKIT!”

Ayah aku pegang tangan dia. Ustaz kata, ada 3-4 ekor jin dalam badan suami, yang mengawal suami dan ada antara jin tu yang keluar masuk dalam badan aku, jadi bila kami bergaduh, jin- jin tu akan melagakan kami.

Bukan tak pernah aku cuba tikam dia. Tapi dengan keizinan Allah, pisau tu terlepas dari genggaman aku dan aku pun berlalu pergi dari dia. Hampir bercerai pun pernah. Dua tiga kali turun naik mahkamah (kaunseling), sampai ustazah tu pun pening. Yang selebihnya sepanjang berubat tu, biarlah kami saja yang tahu.

Yang korang perlu tahu, sekarang aku dan suami beransur pulih. Hubungan kami perlahan- lahan kembali seperti dulu.

Ustaz juga sudah ‘pagar’ badan kami, juga dia beri ayat- ayat pendinding untuk kami amalkan hari- hari. Alhamdulillah aku ucapkan. Allah penyembuh segala penyakit, kita hanya mampu usaha.Apa yang aku cuba sampaikan adalah, kalau ada antara pembaca yang mengamal ilmu- ilmu hitam, minyak pengasih dan sebagainya, tolong berhenti.

Ketahuilah bahawa kuasa Allah meliputi segala apa yang ada dibumi dan dilangit. Dan pada yang cuba pisahkan kami suami isteri, pada yang mendengki atau berdendam pada kami, kami maafkan korang dan harap korang maafkan juga kami dan berhentilah ‘menghantar’ pada kami.

Andai ada salah silap sepanjang perkenalan, andai kami ada terambil yang bukan hak kami, terlukakan hati dalam pergurauan dan semualah, maafkan kami.Terima kasih admin, dan terima kasih readers. Yang baik datangnya dari Allah Ta’ala, yang jahat tu datangnya dari diri aku sendiri.Akhir kata, ittakullah, takutlah pada Allah!

Sumber : IIUM via Laicikang

Share Jika bermanfaat.

COMMENTS

INGIN KONGSI ARTIKEL?:
Sekiranya Anda ada kisah atau cerita yang hendak dikongsikan? Hantarkan kepada kami melalui di halaman ini di sini. Atau boleh hubungi kami terus di facebook di sini.
Name

1MDB,2,Achey Bocey,2,Adi Putra,1,Adlin Aman Ramli,1,Aedy Asyraff,1,AEON Tebrau,1,AFC U23 Championship,1,Agama,1,Akademi Fantasia 2016,1,Akim Majistret,1,Aliff Syukri,15,Allahyarham Ramli Hassan,1,Altimet,1,AME 2018,1,Anugerah Juara Lagu Ke 32,4,Anwar Ibrahim,1,Ara Johari,1,Arcade,1,Architecture,1,Astro Awani,1,autisme,1,Automotive,2,Avaa Vanja,1,Awal Ashaari,1,Awal Ashari,1,Awie,1,Azad Jazmin,1,Azmin Ali,1,Azwan Ali,2,Baby Ara,1,Bantuan Rakyat 1Malaysia,1,Barisan Nasional,2,Be Lofa,1,Beauty,1,Ben Ali,1,Berita,6,Best FM,1,BMW,1,BN,4,Boy Iman,1,BR1M,6,BRIM 2018,5,Bront Palarae,1,Budget Living,1,Business,2,Car Accessory,1,Car part,1,Card,1,Cerai,1,Chacha Maembong,1,Chef,2,Chef Wan,1,Chew Kin Wah,1,Cloth accessory,1,Company,1,Cooking,2,Culture,1,Dailymail,1,Dariya Inara,1,Dato Tamrin Abdul Ghafar,1,Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi,1,Datuk Seri Najib Razak,1,Datuk Seri Razali Ibrahim,1,Datuk Sri Vida,1,Deals,1,Decor,1,Deja Moss,1,Design,1,Diana Danielle,3,Didi Astillah,1,Dish Review,1,DIY Projects,2,Dr Zuhdi Marzuki,1,Dukun,1,Elfira Loy,3,Elly Mazlein,1,Elvira,1,Elyana,1,Expert Advices,2,Fadzil Bahari Zahari,1,Fadzil Zahari,1,Faizal Hussein,1,Fan Club,1,Fara Mendoza,1,Farid Kamil,14,Fasha Sandha,2,Fashion,2,Fathia Latiff,1,Fatin Afeefa,1,Fattah Amin,4,FBI,1,Fendy Bakry,1,Financial,1,Fitness,2,Fizo Omar,1,Food,2,Fund,1,Games,1,Global,34,Golf,1,Gosip,4,Hael Husaini,2,Harian Metro,1,Hasnul Rahmat,1,Health Care,1,Healthy Eating,1,Heath,2,House,1,Ifa Raziah,1,Image Rating,1,India,1,Individual,2,Indonesia,2,Informasi,146,Inspirasi,1,Inspiration,2,Instafamous,2,Interview,1,Investor,1,Iqram Dinzly,6,Islamik,1,Izreen Azminda,2,Izzue Islam,1,Jampi,1,Jason Chong,1,JDT,2,Jehan Miskin,1,Jejai,2,Jenayah,16,Jep Sepahtu,3,Jho Low,1,Johan As'ari,1,Johor,9,Julia Perez,1,Kahwin,1,Kanser,1,Kecantikan,1,Kecoh,104,Kedah,2,Kelantan,3,Kemalangan,8,Kereta kabel. Langkwi Skycab,1,Kes Bunuh,2,Kesihatan,11,Khairy Jamaluddin,2,Kisah Rumah Tangga,27,Kisah Seram,1,Kisah Teladan,3,Kontroversi,2,Kuala Lumpur,2,Kucing,1,Labuan,1,Lawak,3,Lifestyle,4,Liga Super,1,Lighting,1,Love,2,Lunch,1,M Daud Kilau,1,M.Vasanthapiriya,1,Maksiat,25,Malaysia,1,Malaysiakini,3,Manifesto BN,1,Mawar Abdul Karim,1,Melaka,1,Mentor Otai,1,MH370,2,Military,1,Mira Instafamous,1,Misteri,3,Mona Fandey,1,Mona Fendi,2,Mus May,1,Nabila Razali,2,Najib Razak,11,Namr Ron,1,Nedim,1,Neelofa,4,Nelydia Senrose,3,Nisa Kay,1,Noh Omar,1,Noor Nirwandy,1,Nora DAnish,1,Norfahana Abd Halim,1,Norman Abdul Halik,1,Norman KRU,1,Norul Iman A. Rahman,1,Nur Fazura,4,Nur Sajat,3,Nurul Izzah,1,Olympic,1,Pahang,3,Pakatan Harapan,2,Panama Dance,1,Parti Islam Semalaysia,1,PAS,2,Pedoman,2,Pelik,1,Penang,2,Photography,1,Piala FA,1,PKR,1,Pok Ya Cong Codei,1,Politics,1,Politik,5,Prebet Adam,1,Prevention,1,PRU14,20,Pulau Pinang,3,Raja Farah,1,Raub,1,Recipe,2,Rita Rudaini,1,Roslan Shah,1,Rosmah Mansor,5,Sabah,3,Sabri Yunus,1,Safiey Ilias,1,Safiey Illias,1,Sale,1,Saleem Iklim,1,Santai,77,Sari Yanti,2,Sariyanti,1,SBS,1,Scha Alyahya,1,Selangor,6,Selebriti,39,Semasa,1,Seram,3,Serina Redzuawan,1,Shahanim Mohamad Yusoff,1,Shaheizy Sam,1,Shahrol Shiro,1,Sharifah Sakinah,1,Sharifah Shahira,1,Sharnaaz Ahmad,1,Sherry Alhadad,1,Shila Amzah,1,Shooting Styles,1,Shuib Sepahtu,2,Silvia Nanda,1,Siti Nurhaliza,4,Siti Sarah,2,SMK Banting,1,Smule,1,Sofi Jikan,2,Sports,1,SPR,2,Startup,1,Stock,1,Strategy,1,Sufian Suhaimi,2,Sungai Petani,2,Suzanna Martha Frederika van Osch Nathalia,1,Syatilla Melvin,1,Teladan,5,Tengku Abdullah,1,Tennis,1,Thailand,1,Tips,4,TMJ,6,Tone Set,2,Travel,2,Trend,1,Trending,76,Tun Dr Mahathir Mohamad,1,Tun Ghafar Baba,1,Tun Mahathir,9,Tunku Ismail Sultan Ibrahim,6,Tunku Mahkota Johor,2,TV3,1,Twitter,1,Ude Wahid,1,Umie Aida,1,Umno,3,Upiak Isil,1,Uqasha Senrose,3,Ustaz Azhar Idrus,1,Ustaz Kazim,1,Utusan Online,1,Video,27,Video Lucu,1,Viral,13,Wany Hasrita,1,Wardina Safiyyah,1,Wedding,2,World,1,Yana Samsudin,1,Yus Jambu,1,Zahrul Hilmi Badrul Hisam,1,Zaiton Sameon,1,Zarina Anjoulie,1,Zed Zaidi,1,Ziana Zain,1,Zul Ariffin,1,
ltr
item
Kecoh Info: Ketika Atas Katil, Ustaz Pandang Sambil GELENG Kepala. Bila Tanya Ayah. Ini JAWAPANNYA
Ketika Atas Katil, Ustaz Pandang Sambil GELENG Kepala. Bila Tanya Ayah. Ini JAWAPANNYA
Ketika Atas Katil, Ustaz Pandang Sambil GELENG Kepala. Bila Tanya Ayah. Ini JAWAPANNYA
https://2.bp.blogspot.com/-LQVDipJUwCM/Wt8ik2ZrLFI/AAAAAAAAFok/5QT66Pn1Du8asjEyoLQlVRQmFB9PcqakACLcBGAs/s1600/KECOHINFO.png
https://2.bp.blogspot.com/-LQVDipJUwCM/Wt8ik2ZrLFI/AAAAAAAAFok/5QT66Pn1Du8asjEyoLQlVRQmFB9PcqakACLcBGAs/s72-c/KECOHINFO.png
Kecoh Info
https://www.kecoh.info/2018/04/ketika-atas-katil-ustaz-pandang-sambil.html
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/2018/04/ketika-atas-katil-ustaz-pandang-sambil.html
true
4038014126138474965
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy