Jurugambar Kongsi Pengalaman Pengantin Lelaki Ditipu Oleh Sepupu Sendiri Yang Membawa Lari Duit Hantaran RM12K

Jurugambar Kongsi Pengalaman Pengantin Lelaki Ditipu Oleh Sepupu Sendiri Yang Membawa Lari Duit Hantaran RM12K


Berikut merupakan pengalaman dari seorang jurugambar bernama Khairul Hakimin Muhammad yang menyaksikan sendiri di depan matanya apabila sepupu kepada pengantin lelaki telah membawa lari duit hantaran sebanyak 12 ribu yang ingin diserahkan kepada pengantin perempuan. Bila berbicara soal duit ni, darah daging yang kita sendiri percaya juga boleh bersikap tidak jujur.

Ikuti perkongsian dari saudara Khairul Hakimin ini.

Saya berjalan laju.

Mahu pastikan bakal pengantin sentiasa di hadapan saya.

Ibunya menghubungi saya sekitar beberapa hari sahaja lagi sebelum hari nikah.

Oleh kerana pernah ambil gambar orang kahwin, saya layan sahajalah.

Sampai di masjid.

Pengantin diminta mengambil wuduk kemudian menunaikan solat 2 rakaat.

Hantaran disusun berderet, setentang dengan hantaran pihak wanita.

Sesudah semuanya sampai, pihak wanita memulakan majlis.

Tok kadi sudah duduk, lalu pengantin perempuan diminta duduk di bahagian belakang.

Biar nampak dan sahih itulah pengantinnya.

Baru sahaja mahu bermula, Tok Kadi tanya,

“Boleh saya tengok duit hantaran?”

Lalu pengapit menghulurkan senaskhah buku berupa album.

Yang biasanya kita letakkan duit bersusun di dalamnya.
Tok Kadi menyambut.

Lalu diselakkan helaian pertama, kedua dan memandang wajah pengantin.

Lalu berbisik.

Kemudian kecoh.

Soksek sana sini.

Pengantin bangun, mendapatkan ibunya.

Ibunya memegang dada. Lalu juga bangun mahu melihat sendiri album tersebut.

Ya kosong.

Tok Kadi bertanya jujur kepada pengantin, lalu pengantin menjawab “Sebenarnya memang ada, duit ini kami tinggal dengan sepupu kami.

Dia kirimkan kepada kami pagi tadi.
Kami tak buka, dia kata dia ke klinik, tak sihat.

Tapi kami call tak jawab-jawab.”

Tok Kadi tanya pihak perempuan,

“Nak teruskan atau macam mana?”

Lalu bapa pengantin perempuan bersuara,

“Boleh kita beri 1 jam? Kalau tak ada juga, kita tangguh majlis ini.”

Panggg, ibu pengantin lelaki pengsan.

Pengantin perempuan menangis teresak-esak.

Kami yang jadi jurugambar ini duk berdiri sahaja melihat drama besar ini.

Suasana terus kecoh. Pengantin lelaki sekejap ke sana, sekejap ke sini.

Duit hantaran RM12,000 hilang begitu sahaja.

Selepas sejam, pengantin perempuan dan rombongannya bangun meninggalkan masjid.

Bapanya berkeras tidak mahu teruskan majlis sekiranya duit hantaran tidak diberi sebelum nikah.

Lalu duduklah kami di masjid dengan sepi.

Sedang berdiam diri memandang sesama sendiri, pengantin lelaki duduk dan bersandar di dinding masjid sebaris dengan kami.

Lalu menangis sekuat hatinya.

Bapanya memujuk-mujuk.

Menepuk bahunya.
Lalu mereka berpeluk.

Selang sebulan dua, saya dihubungi lagi.

Majlis nikah antara mereka dibuat sekali lagi.

Dan majlis itu berjaya.
Selepas semua urusan nikah selesai, mereka memaklumkan yang pasangan ini akan ke England untuk sambung belajar.

Rupanya kenduri mereka digabungkan sahaja di sebuah dewan.

Sudah selesai kerja kami mengambil gambar, pengantin lelaki duduk dengan saya dan kawan (yang sama mengambil gambar).

Kami bersembang bersama-sama.

Lalu terpacul di bibirnya:

“Hidup ini tak usahlah duk mainkan orang, hati orang, jiwa orang.

Kita kena beringat yang Allah juga boleh mainkan kita semula.

Aku kerap bergurau dengan kawan, keluarga, prank dan kenakan sesiapa memang jadi sebatilah.

Semua orang kenal dah.

Sekali masa nak nikah, Tuhan pula prank aku.

Duit tu hilang sampai ke sudah, sepupu aku bawa lari.

Padahal aku sendiri yang masukkan duit tu dalam album tu.

Beri pada dia, manusia yang paling aku percaya.

Mujurlah keluarga isteri aku ok, boleh tangguh.

Kalau tak, mesti melayanglah semua.”

Kami semua terdiam.

Tak terfikir yang Allah juga boleh prank kita.

Dan jika kita terkena prank yang itu, hadaplah sendiri, tak ada ketawa-ketawa, malah menangislah sampai kecewa.

Hidup ini boleh sahaja jadi ceria dengan gurau, senda, usik.

Namun bab merancang dengan teliti untuk kenakan orang, elakkan sahajalah.

Boleh jadi setitik rasa kecewa orang yang jadi mangsa memakbulkan doanya untuk kita pula menerima musibah yang tidak terfikir di kepala.

Begitulah.

Khairul Hakimin Muhammad,

Insaf juga.

Huhu.

Sumber dari Facebook Khairul Hakimin Muhammad

COMMENTS

INGIN KONGSI ARTIKEL?:
Sekiranya Anda ada kisah atau cerita yang hendak dikongsikan? Hantarkan kepada kami melalui di halaman ini di sini. Atau boleh hubungi kami terus di facebook di sini.
Name

1MDB,2,Achey Bocey,2,Adi Putra,1,Adlin Aman Ramli,1,AEON Tebrau,1,AFC U23 Championship,1,Agama,1,Akademi Fantasia 2016,1,Aliff Syukri,15,Allahyarham Ramli Hassan,1,Altimet,1,AME 2018,1,Anis Anwar,1,Anugerah Juara Lagu Ke 32,4,Anwar Ibrahim,2,Arcade,1,Architecture,1,Astro Awani,1,autisme,1,Automotive,2,Avaa Vanja,1,Awal Ashaari,1,Awal Ashari,1,Awie,1,Azad Jazmin,1,Azmil Mustapha,1,Azmin Ali,1,Azwan Ali,2,Baby Ara,1,Bantuan Rakyat 1Malaysia,1,Barisan Nasional,2,Be Lofa,1,Ben Ali,1,Berita,3,Best FM,1,BMW,1,BN,3,BN Wilayah Persekutuan,1,Boy Iman,1,BR1M,5,BRIM 2018,5,Bront Palarae,1,Budget Living,1,Business,2,Car Accessory,1,Car part,1,Card,1,Cerai,1,Chacha Maembong,1,Chef,2,Chef Wan,1,Chew Kin Wah,1,Cloth accessory,1,Company,1,Cooking,2,Culture,1,Dato Tamrin Abdul Ghafar,1,Datuk Sri Vida,1,Deals,1,Decor,1,Deja Moss,1,Design,1,Diana Danielle,8,Didi Astillah,1,Dish Review,1,DIY Projects,2,Dr Zuhdi Marzuki,1,Dukun,1,Elfira Loy,3,Elyana,1,Expert Advices,2,Fadzil Bahari Zahari,2,Fadzil Zahari,2,Faizal Hussein,1,Fan Club,1,Fara Mendoza,1,Farid Kamil,27,Fasha Sandha,2,Fashion,2,Fathia Latiff,2,Fatin Afeefa,1,Fattah Amin,4,FBI,1,Financial,1,Fitness,2,Fizo Omar,1,Food,2,Fund,1,Games,1,Global,35,Golf,1,Gosip,1,Hael Husaini,2,Harian Metro,1,Hasnul Rahmat,1,Health Care,1,Healthy Eating,1,Heath,2,House,1,Ifa Raziah,1,Image Rating,1,Individual,1,Indonesia,2,Informasi,192,Inspirasi,1,Inspiration,2,Instafamous,2,Interview,1,Investor,1,Iqram Dinzly,8,Islamik,1,Izreen Azminda,2,Izzue Islam,1,JAKIM,1,Jampi,1,Jason Chong,1,JDT,1,Jehan Miskin,1,Jejai,2,Jenayah,47,Jep Sepahtu,2,Jho Low,1,Johan As'ari,1,Johor,12,Julia Perez,1,Jururawat,1,Kahwin,1,Kecantikan,1,Kecoh,147,Kedah,2,Kegiatan Sumbang,1,Kelantan,2,Kemalangan,7,Kereta kabel. Langkwi Skycab,1,Kes Bunuh,2,Kesihatan,8,Khairy Jamaluddin,1,Kisah Rumah Tangga,40,Kisah Seram,2,Kontroversi,1,Kuala Lumpur,2,Kucing,1,Labuan,1,Lawak,1,Liana Rosli,1,Lifestyle,3,Lighting,1,Liwat,1,Love,2,Lunch,1,M.Vasanthapiriya,1,Maksiat,48,Malaysia,1,Malaysiakini,2,Manifesto BN,1,Mawar Abdul Karim,1,MH370,2,Military,1,Mira Instafamous,1,Miri,1,Misteri,2,Mona Fandey,2,Mona Fendi,2,Mus May,1,Nabil Ahmad,1,Nabila Razali,2,Najib Razak,11,Namr Ron,1,Nedim,1,Neelofa,3,Negeri Sembilan,1,Nelydia Senrose,3,Nisa Kay,1,Noh Omar,1,Nora DAnish,1,Norfahana Abd Halim,1,Norman Abdul Halik,1,Norman KRU,1,Norul Iman A. Rahman,1,Nur Fazura,4,Nur Sajat,4,Nurul Izzah,1,Olympic,1,Pahang,2,Pakatan Harapan,1,Panama Dance,1,Parti Islam Semalaysia,1,PAS,1,Pedoman,2,Pelik,1,Penang,2,Perak,1,Photography,1,Piala FA,1,Pok Ya Cong Codei,1,Politics,1,Politik,5,Prebet Adam,1,Prevention,1,PRU14,9,Pulau Pinang,3,Rafizi Ramli,1,Raja Farah,1,Recipe,2,Riz Ulala,2,Rogol,2,Roslan Shah,1,Rosmah Mansor,6,Sabah,3,Sabri Yunus,1,Safiey Ilias,1,Safiey Illias,1,Sale,1,Saleem Iklim,1,Santai,8,Sarawak,2,Sari Yanti,1,Sariyanti,1,SBS,1,Scha Alyahya,1,Selangor,11,Selebriti,42,Semasa,2,Seram,3,Serina Redzuawan,1,Shahanim Mohamad Yusoff,1,Shaheizy Sam,1,Shahrol Shiro,1,Sharifah Sakinah,1,Sharifah Shahira,1,Sharnaaz Ahmad,1,Sherry Alhadad,1,Shila Amzah,1,Shooting Styles,1,Shuib Sepahtu,2,Silvia Nanda,1,Siti Amiza Baharuddin,1,Siti Nurhaliza,4,Siti Sarah,2,SMK Banting,1,Sofi Jikan,5,Sports,1,SPRM,1,Startup,1,Stock,1,Strategy,1,Sufian Suhaimi,2,Sungai Petani,1,Suzanna Martha Frederika van Osch Nathalia,1,Syatilla Melvin,1,Taj Innuendo,1,Teladan,5,Tengku Abdullah,1,Tennis,1,Terengganu,1,Thailand,1,Tips,2,TMJ,7,Tone Set,2,Travel,2,Trend,1,Trending,99,Tun Ghafar Baba,1,Tun Mahathir,9,Tunku Ismail Sultan Ibrahim,7,Tunku Mahkota Johor,2,Ude Wahid,1,Umie Aida,1,Umno,3,Upiak Isil,1,Uqasha Senrose,2,Ustaz Azhar Idrus,1,Ustaz Kazim,1,Utusan Online,1,Video,32,Video Lucu,1,Viral,12,Wany Hasrita,1,Wardina Safiyyah,1,Wedding,1,World,1,Yana Samsudin,2,Yus Jambu,1,Zahrul Hilmi Badrul Hisam,1,Zaiton Sameon,1,Zed Zaidi,1,Ziana Zain,2,Zizi Kirana,1,Zul Ariffin,1,
ltr
item
Kecoh Info: Jurugambar Kongsi Pengalaman Pengantin Lelaki Ditipu Oleh Sepupu Sendiri Yang Membawa Lari Duit Hantaran RM12K
Jurugambar Kongsi Pengalaman Pengantin Lelaki Ditipu Oleh Sepupu Sendiri Yang Membawa Lari Duit Hantaran RM12K
Jurugambar Kongsi Pengalaman Pengantin Lelaki Ditipu Oleh Sepupu Sendiri Yang Membawa Lari Duit Hantaran RM12K
https://4.bp.blogspot.com/-qszKuOjJe3w/WsJvYhSfIRI/AAAAAAAAFDA/WEpmuMTDE9EePdspElSLX9v4obp7lBm0QCLcBGAs/s1600/KECOHINFO.png
https://4.bp.blogspot.com/-qszKuOjJe3w/WsJvYhSfIRI/AAAAAAAAFDA/WEpmuMTDE9EePdspElSLX9v4obp7lBm0QCLcBGAs/s72-c/KECOHINFO.png
Kecoh Info
https://www.kecoh.info/2018/04/jurugambar-kongsi-pengalaman-pengantin.html
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/2018/04/jurugambar-kongsi-pengalaman-pengantin.html
true
4038014126138474965
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy