Rahsia Sebenar Penutup Botol Air 'Pink', Hijau, Kuning, Putih Dan Biru Yang Ramai Tidak Tahu

Aku rase xde sorang pun yang xpernah beli atau xpernah minum air mineral. Selalu sangat kan. Tapi perasan x penutup dia ade warna putih & biru. Siapa tahu apa beza warna BIRU & PUTIH ni? Aku pun baru tau…Jangan TERKEJUT !!!


Mesti ada kawan or mak ayah korang suruh korang belikan air mineral untuk dorang kan?
Lepas tu diorang suruh korang cari air mineral penutup yang berwarna biru.
Korang mesti pelik kan kenapa nak yang penutup warna biru?
Padahal yang penutup warna putih pun sama je, air mineral juga.

Haa meh sini tengok apa perbezaan sebenarnya.

1. Penutup biru
Diperolehi dari sumber air bawah tanah, dipam naik dan akan menjalani proses penyulingan kemudian dibotolkan. Haa baru boleh dilabelkan sebagai air mineral.

2. Penutup putih
Merupakan air paip yang ditadah kemudian menjalani proses penyulingan. Bahan kimia yang ditambah semasa mejadi air paip sahaja sudah menyebabkan keaslian air itu hilang. Sebab tu air penutup putih hanya dilabelkan sebagai air minuman atau “drinking water” dan harganya pun lebih murah dari air mineral yang berpenutup biru.

Haa so lepas ni korang takdelah tertanya-tanya kenapa orang suruh belikan air mineral yang berpenutup biru kan?

Masyarakat mungkin sudah maklum perbezaan penutup botol air berwarna biru dan putih, tetapi bagaimana pula dengan penutup botol merah jambu, hijau atau kuning?

Tular di media sosial baru-baru ini bahawa penutup biru ditetapkan untuk air mineral, manakala botol air dengan penutup putih digunakan untuk air minuman (drinking water).

Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (Awer) Piarapakaran Subramaniam mengesahkan ketetapan warna-warna penutup botol air tersebut yang menjadi tular di media sosial, sekali gus menjadi 'pengetahuan baharu' untuk masyakat yang tidak pernah tahu mengenainya sebelum ini.

"Air botol penutup putih adalah air minuman, sumbernya adalah air paip dan disuling menjadi air minum.

"Air mineral pula penutupnya pelbagai warna, tak ada warna khusus ditetapkan. Biru, hijau, pink, apa saja warna kecuali penutup putih," katanya kepada mStar Online.

Piarapakaran berkata secara amnya kedua-kedua jenis air ini selamat diminum dan tidak mendatangkan kemudaratan kepada mereka yang mengambilnya.

"Impak minum air adalah untuk membantu proses dalam badan.

"Sekarang banyak dakwaan tidak betul dalam pasaran air minum. Contohnya air jenis ini dapat hidup lebih lama, dapat hilang penyakit, sebenarnya ia sama sahaja selagi ia H2O," katanya.

Bagaimanapun, beliau mengakui terdapat perbezaan antara dua jenis air ini, baik dari segi harga dan rasa.

Menurut Piarapakaran, air minum yang berpenutup putih sepatutnya lebih rendah harganya berbanding air mineral dari sumber air bawah tanah, dipam dan menjalani proses penyulingan sebelum dibotolkan.

"Sepatutnya air minuman lebih murahlah. Dengan harga RM1, kita boleh beli satu meter padu air paip atau bersamaan dengan 1,000 liter.

"Dengan satu liter air itu, kita boleh dapat 666 botol besar (1.5 liter) air minum," katanya.

Walaupun harganya murah, beliau tetap meminta pengguna mempertimbangkan tentang kos-kos lain seperti pembungkusan dan pengangkutan.

Dari segi rasa, ia banyak bergantung kepada individu yang mengambilnya.

Katanya, biasanya air minuman rasanya 'kosong' berbanding air mineral yang rasanya sedikit kelat.

Mengenai kandungan, beliau berkata sudah tentulah air mineral mempunyai kadar mineral lebih tinggi.

Tetapi, di sebalik itu, beliau berkata tidak semua orang 'sesuai' minum air mineral.

"Kalau kita kekurangan sesetengah mineral dalam badan, ya, air mineral membantu.

"Tapi ada juga yang akan jatuh sakit bila terlebih minum air mineral sebab ia dikatakan bersifat sejuk," katanya.

Akhir sekali beliau meminta orang ramai supaya tidak terpengaruh dengan dakwaan air minuman yang mengaitkannya dengan kesihatan.

"Air fungsinya sama, bila kita minum ia menjadi pelarut dalam badan dan membantu pundi kencing mengeluarkan bahan-bahan kotor, bila berpeluh garam berlebihan akan keluar dari badan," katanya.

Selain itu, beliau juga mencadangkan agar kementerian Kesihatan dapat mengawal selia dakwaan pengeluar atau peniaga air minuman yang mengaitkan produk jualan mereka dengan kesihatan.

"Bila mereka nak pasarkan produk, kata ada macam-macam manfaat kesihatan, mereka kena beri bukti yang kukuh untuk buktikan dakwaan mereka itu," katanya.

COMMENTS

INGIN KONGSI ARTIKEL?:
Sekiranya Anda ada kisah atau cerita yang hendak dikongsikan? Hantarkan kepada kami melalui di halaman ini di sini. Atau boleh hubungi kami terus di facebook di sini.
Name

1MDB,2,Achey Bocey,2,Adi Putra,1,Adlin Aman Ramli,1,AEON Tebrau,1,AFC U23 Championship,1,Agama,1,Akademi Fantasia 2016,1,Aliff Syukri,15,Allahyarham Ramli Hassan,1,Altimet,1,AME 2018,1,Anis Anwar,1,Anugerah Juara Lagu Ke 32,4,Anwar Ibrahim,2,Arcade,1,Architecture,1,Astro Awani,1,autisme,1,Automotive,2,Avaa Vanja,1,Awal Ashaari,1,Awal Ashari,1,Awie,1,Azad Jazmin,1,Azmil Mustapha,1,Azmin Ali,1,Azwan Ali,2,Baby Ara,1,Bantuan Rakyat 1Malaysia,1,Barisan Nasional,2,Be Lofa,1,Ben Ali,1,Berita,3,Best FM,1,BMW,1,BN,3,BN Wilayah Persekutuan,1,Boy Iman,1,BR1M,5,BRIM 2018,5,Bront Palarae,1,Budget Living,1,Business,2,Car Accessory,1,Car part,1,Card,1,Cerai,1,Chacha Maembong,1,Chef,2,Chef Wan,1,Chew Kin Wah,1,Cloth accessory,1,Company,1,Cooking,2,Culture,1,Dato Tamrin Abdul Ghafar,1,Datuk Sri Vida,1,Deals,1,Decor,1,Deja Moss,1,Design,1,Diana Danielle,8,Didi Astillah,1,Dish Review,1,DIY Projects,2,Dr Zuhdi Marzuki,1,Dukun,1,Elfira Loy,3,Elyana,1,Expert Advices,2,Fadzil Bahari Zahari,2,Fadzil Zahari,2,Faizal Hussein,1,Fan Club,1,Fara Mendoza,1,Farid Kamil,27,Fasha Sandha,2,Fashion,2,Fathia Latiff,2,Fatin Afeefa,1,Fattah Amin,4,FBI,1,Financial,1,Fitness,2,Fizo Omar,1,Food,2,Fund,1,Games,1,Global,35,Golf,1,Gosip,1,Hael Husaini,2,Harian Metro,1,Hasnul Rahmat,1,Health Care,1,Healthy Eating,1,Heath,2,House,1,Ifa Raziah,1,Image Rating,1,Individual,1,Indonesia,2,Informasi,192,Inspirasi,1,Inspiration,2,Instafamous,2,Interview,1,Investor,1,Iqram Dinzly,8,Islamik,1,Izreen Azminda,2,Izzue Islam,1,JAKIM,1,Jampi,1,Jason Chong,1,JDT,1,Jehan Miskin,1,Jejai,2,Jenayah,47,Jep Sepahtu,2,Jho Low,1,Johan As'ari,1,Johor,12,Julia Perez,1,Jururawat,1,Kahwin,1,Kecantikan,1,Kecoh,147,Kedah,2,Kegiatan Sumbang,1,Kelantan,2,Kemalangan,7,Kereta kabel. Langkwi Skycab,1,Kes Bunuh,2,Kesihatan,8,Khairy Jamaluddin,1,Kisah Rumah Tangga,40,Kisah Seram,2,Kontroversi,1,Kuala Lumpur,2,Kucing,1,Labuan,1,Lawak,1,Liana Rosli,1,Lifestyle,3,Lighting,1,Liwat,1,Love,2,Lunch,1,M.Vasanthapiriya,1,Maksiat,48,Malaysia,1,Malaysiakini,2,Manifesto BN,1,Mawar Abdul Karim,1,MH370,2,Military,1,Mira Instafamous,1,Miri,1,Misteri,2,Mona Fandey,2,Mona Fendi,2,Mus May,1,Nabil Ahmad,1,Nabila Razali,2,Najib Razak,11,Namr Ron,1,Nedim,1,Neelofa,3,Negeri Sembilan,1,Nelydia Senrose,3,Nisa Kay,1,Noh Omar,1,Nora DAnish,1,Norfahana Abd Halim,1,Norman Abdul Halik,1,Norman KRU,1,Norul Iman A. Rahman,1,Nur Fazura,4,Nur Sajat,4,Nurul Izzah,1,Olympic,1,Pahang,2,Pakatan Harapan,1,Panama Dance,1,Parti Islam Semalaysia,1,PAS,1,Pedoman,2,Pelik,1,Penang,2,Perak,1,Photography,1,Piala FA,1,Pok Ya Cong Codei,1,Politics,1,Politik,5,Prebet Adam,1,Prevention,1,PRU14,9,Pulau Pinang,3,Rafizi Ramli,1,Raja Farah,1,Recipe,2,Riz Ulala,2,Rogol,2,Roslan Shah,1,Rosmah Mansor,6,Sabah,3,Sabri Yunus,1,Safiey Ilias,1,Safiey Illias,1,Sale,1,Saleem Iklim,1,Santai,8,Sarawak,2,Sari Yanti,1,Sariyanti,1,SBS,1,Scha Alyahya,1,Selangor,11,Selebriti,42,Semasa,2,Seram,3,Serina Redzuawan,1,Shahanim Mohamad Yusoff,1,Shaheizy Sam,1,Shahrol Shiro,1,Sharifah Sakinah,1,Sharifah Shahira,1,Sharnaaz Ahmad,1,Sherry Alhadad,1,Shila Amzah,1,Shooting Styles,1,Shuib Sepahtu,2,Silvia Nanda,1,Siti Amiza Baharuddin,1,Siti Nurhaliza,4,Siti Sarah,2,SMK Banting,1,Sofi Jikan,5,Sports,1,SPRM,1,Startup,1,Stock,1,Strategy,1,Sufian Suhaimi,2,Sungai Petani,1,Suzanna Martha Frederika van Osch Nathalia,1,Syatilla Melvin,1,Taj Innuendo,1,Teladan,5,Tengku Abdullah,1,Tennis,1,Terengganu,1,Thailand,1,Tips,2,TMJ,7,Tone Set,2,Travel,2,Trend,1,Trending,99,Tun Ghafar Baba,1,Tun Mahathir,9,Tunku Ismail Sultan Ibrahim,7,Tunku Mahkota Johor,2,Ude Wahid,1,Umie Aida,1,Umno,3,Upiak Isil,1,Uqasha Senrose,2,Ustaz Azhar Idrus,1,Ustaz Kazim,1,Utusan Online,1,Video,32,Video Lucu,1,Viral,12,Wany Hasrita,1,Wardina Safiyyah,1,Wedding,1,World,1,Yana Samsudin,2,Yus Jambu,1,Zahrul Hilmi Badrul Hisam,1,Zaiton Sameon,1,Zed Zaidi,1,Ziana Zain,2,Zizi Kirana,1,Zul Ariffin,1,
ltr
item
Kecoh Info: Rahsia Sebenar Penutup Botol Air 'Pink', Hijau, Kuning, Putih Dan Biru Yang Ramai Tidak Tahu
Rahsia Sebenar Penutup Botol Air 'Pink', Hijau, Kuning, Putih Dan Biru Yang Ramai Tidak Tahu
Aku rase xde sorang pun yang xpernah beli atau xpernah minum air mineral. Selalu sangat kan. Tapi perasan x penutup dia ade warna putih & biru. Siapa tahu apa beza warna BIRU & PUTIH ni? Aku pun baru tau…Jangan TERKEJUT !!!
https://2.bp.blogspot.com/-umLUHsyDXSA/Wk9uymze-SI/AAAAAAAADuc/ycfXUOCUrL8imLkzOP7cUpjrRKNCDhSMQCLcBGAs/s1600/KECOHDOTINFO.png
https://2.bp.blogspot.com/-umLUHsyDXSA/Wk9uymze-SI/AAAAAAAADuc/ycfXUOCUrL8imLkzOP7cUpjrRKNCDhSMQCLcBGAs/s72-c/KECOHDOTINFO.png
Kecoh Info
https://www.kecoh.info/2018/01/rahsia-sebenar-penutup-botol-air-pink.html
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/2018/01/rahsia-sebenar-penutup-botol-air-pink.html
true
4038014126138474965
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy