Inilah Kesan Buruk Bila Warga Asing Terlalu Ramai Di Negara Ini

Inilah Kesan Buruk Bila Warga Asing Terlalu Ramai Di Negara Ini


Yang Kita Tidak Mahu Lihat Akibat Dari Warga Bangladesh Memenuhi Malaysia
Kehadiran seramai 1.5 juta pekerja warganegara Bangladesh yang dicadangkan untuk dibawa masuk ke negara ini dijangka akan memberi kesan besar kepada aspek budaya di Malaysia.

Menurut Pensyarah Kanan Jabatan Antropologi dan Sosiologi Universiti Malaya, Dr Rosila Bee Mohd Hussain, walaupun kehadiran pekerja asing itu memberi kesan positif dari sudut ekonomi Negara, namun kesannya kepada masyarakat di Negara ini juga perlu dititikberatkan.

“Soal budaya ini isu utama. Kita bawa masuk pekerja asing, budaya luar masuk. Budaya sedia ada pun, ada mengambil masa bertahun-tahun yang perlu kita tangani ditambah lagi dengan budaya luar yang ada kalanya mewujudkan ketidakfahaman dalam masyarakat.

“Bila tidak ada kesefahaman, akan wujud salah faham dan pertengkaran yang akhirnya akan mewujudkan perkara yang lebih memudaratkan seperti soal keselamatan, jenayah dan sebagainya,” katanya.

Dalam soal budaya ini, impak negatif dalam kehidupan seharian masyarakat Malaysia akan dapat dilihat dengan lebih jelas daripada kesan positif.

“Kebiasaannya akan wujud isu bertentangan dengan apa yang dirasakan masyarakat kita dengan golongan ini contohnya sesuatu yang bukan amalan kita, pada mereka ini perkara normal tetapi pada perspektif masyarakat kita. Meskipun ia hanya perkara kecil, akhirnya boleh menjadi besar,” tambahnya lagi.

Apabila bangla boleh uruskan kehidupan dia dengan gaji RM1,500 sebulan dan siap boleh hantar duit untuk keluarga di kampung, rakyat Malaysia masih duduk mengeluh dan mengata:

1. Boleh la, duduk hostel tidur pun berhimpit-himpit. Tak payah bayar sewa sebab sudah ditanggung majikan.

2. Boleh la, sebab datang sini bujang, tidak bawa keluarga bersama. Kita di Malaysia ada keluarga yang perlu di tanggung.

3. Takkan nak suruh rakyat Malaysia hidup macam Bangla bla bla bla.

Sebenarnya, tiga poin di atas adalah alasan yang diberikan oleh mereka yang tidak memahami apa sebenarnya mesej yang perlu difahamkan dan dijadikan tauladan.

Hakikatnya:
1. Bangla-bangla itu tidak pakai telefon mewah. Paling murah boleh pakai mereka guna. Rakyat kita bergaji rendah, ada yang masih belajar lagi tapi sudah pakai iPhone. Gaji sebulan habis beli telefon.

2. Bangla-bangla itu tak hisap vape dan jarang sangat nampak mereka lepak kedai mamak hisap rokok. Rakyat kita, vape adalah keperluan hidup. Sanggup maki hamun para doktor di KKM yang usulkan vape perlu diharamkan.

3. Bangla memang tidak bawa famili. Tapi mereka tidak lupa famili. Dari duit gaji RM 1,500, RM1,000 mereka boleh hantar balik. Rakyat kita gaji ribu riban, nak hulur mak bapa kasi 2-3 ratus je. Itupun culas bagi alasan.

4. Bangla memang catu makanan dan kehendak depa. Jimat habis lah, tetapi sekali mereka sakit, kalau mereka nak ubat jantung Metalyse yang harga RM5,600 tu, mereka kena bayar penuh. Rakyat Malaysia pula hanya bayar seringgit.

5. Tidak pernah tengok Bangla di Malaysia yang obes. Rakyat Malaysia pula, mengaku menganggur dan terseksa tapi badan satu-satu semangat tak boleh nak cakap. Negara kita adalah juara indeks obesiti di Asia.

6. Bangla kat tempat aku ni, walau kerja buruh binaan setengah mati, solat jemaah di masjid tak pernah tinggal. Biasa saf-sat utama mereka yang penuhkan conquer. Azan pun mereka yang laungkan sebab mereka paling awal tiba. Bulan Ramadhan pun tak tinggal solat Maghrib di masjid.

Rakyat Malaysia yang kuat complain dan maki hamun kerajaan? Nak nampak batang hidung kat masjid seminggu sekali pun payah. Tapi online FB dan maki hamun orang 24 jam.

Ciri-ciri tambahan lain ada di dalam di bawah. Boleh tambah kalau perlu.
1. Budak kita Tok dia mati 4 kali setahun. Nenek yang mati 20 tahun dulu masuk hospital 12 kali setahun. Pak Lang dia kenduri kawin tiap tiap bulan. Cuti lagi banyak pada pi gheja. puiii

2. Budak kita kerja bancuh simen pun kena ada aircond. Hangat. Bancuh lebih esok cuti pasai kena Cirit Birit.

3. Budak kita kalau GF merajuk kena amik cuti pi pujuk bawak tengok wayang. Bila mood GF dah ok baru depa mai mood nak gheja.

4. Budak kita kalau suruh buat overtime, kena bayaq 50 kali ganda. Kalau tak mau bayaq, baik depa pi race motor di Dataran.

5. Budak kita keja 2 minggu sibuk nak mintak naik jadi supervisor. Kalau tak naik pangkat depa pi cari keja lain pastu kutuk tokey lama.

6. Budak kita kena minum teh baru depa ada tenaga nak gheja. Dalam satu hari depa kena berenti minum teh tarik 20 kali. baru productive.

7. Budak kita allergic ngan nyamuk. Bukan depa tak mau gheja di estate kelapa sawit, tapi depa takut kena denggi.

8. Budak kita hormat pada lembu dan kambing. Depa kesian tengok Lembu dan kambing kena kurung. Sebab tu depa tak mau gheja ladang.

9. Budak kita hormat pada mak bapak. Gila apa kalau mak bapak depa tau kalau pi gheja construction ikat bata. Malu satu kampung woi. Baik depa pi KL rompak 7/11. pastu cakap kat mak bapak dikampung, depa manager 7/11.

COMMENTS

INGIN KONGSI ARTIKEL?:
Sekiranya Anda ada kisah atau cerita yang hendak dikongsikan? Hantarkan kepada kami melalui di halaman ini di sini. Atau boleh hubungi kami terus di facebook di sini.
Name

1MDB,2,Achey Bocey,2,Adi Putra,1,Adlin Aman Ramli,1,AEON Tebrau,1,AFC U23 Championship,1,Agama,1,Akademi Fantasia 2016,1,Aliff Syukri,15,Allahyarham Ramli Hassan,1,Altimet,1,AME 2018,1,Anis Anwar,1,Anugerah Juara Lagu Ke 32,4,Anwar Ibrahim,2,Arcade,1,Architecture,1,Astro Awani,1,autisme,1,Automotive,2,Avaa Vanja,1,Awal Ashaari,1,Awal Ashari,1,Awie,1,Azad Jazmin,1,Azmil Mustapha,1,Azmin Ali,1,Azwan Ali,2,Baby Ara,1,Bantuan Rakyat 1Malaysia,1,Barisan Nasional,2,Be Lofa,1,Ben Ali,1,Berita,3,Best FM,1,BMW,1,BN,3,BN Wilayah Persekutuan,1,Boy Iman,1,BR1M,5,BRIM 2018,5,Bront Palarae,1,Budget Living,1,Business,2,Car Accessory,1,Car part,1,Card,1,Cerai,1,Chacha Maembong,1,Chef,2,Chef Wan,1,Chew Kin Wah,1,Cloth accessory,1,Company,1,Cooking,2,Culture,1,Dato Tamrin Abdul Ghafar,1,Datuk Sri Vida,1,Deals,1,Decor,1,Deja Moss,1,Design,1,Diana Danielle,8,Didi Astillah,1,Dish Review,1,DIY Projects,2,Dr Zuhdi Marzuki,1,Dukun,1,Elfira Loy,3,Elyana,1,Expert Advices,2,Fadzil Bahari Zahari,2,Fadzil Zahari,2,Faizal Hussein,1,Fan Club,1,Fara Mendoza,1,Farid Kamil,27,Fasha Sandha,2,Fashion,2,Fathia Latiff,2,Fatin Afeefa,1,Fattah Amin,4,FBI,1,Financial,1,Fitness,2,Fizo Omar,1,Food,2,Fund,1,Games,1,Global,35,Golf,1,Gosip,1,Hael Husaini,2,Harian Metro,1,Hasnul Rahmat,1,Health Care,1,Healthy Eating,1,Heath,2,House,1,Ifa Raziah,1,Image Rating,1,Individual,1,Indonesia,2,Informasi,192,Inspirasi,1,Inspiration,2,Instafamous,2,Interview,1,Investor,1,Iqram Dinzly,8,Islamik,1,Izreen Azminda,2,Izzue Islam,1,JAKIM,1,Jampi,1,Jason Chong,1,JDT,1,Jehan Miskin,1,Jejai,2,Jenayah,47,Jep Sepahtu,2,Jho Low,1,Johan As'ari,1,Johor,12,Julia Perez,1,Jururawat,1,Kahwin,1,Kecantikan,1,Kecoh,147,Kedah,2,Kegiatan Sumbang,1,Kelantan,2,Kemalangan,7,Kereta kabel. Langkwi Skycab,1,Kes Bunuh,2,Kesihatan,8,Khairy Jamaluddin,1,Kisah Rumah Tangga,40,Kisah Seram,2,Kontroversi,1,Kuala Lumpur,2,Kucing,1,Labuan,1,Lawak,1,Liana Rosli,1,Lifestyle,3,Lighting,1,Liwat,1,Love,2,Lunch,1,M.Vasanthapiriya,1,Maksiat,48,Malaysia,1,Malaysiakini,2,Manifesto BN,1,Mawar Abdul Karim,1,MH370,2,Military,1,Mira Instafamous,1,Miri,1,Misteri,2,Mona Fandey,2,Mona Fendi,2,Mus May,1,Nabil Ahmad,1,Nabila Razali,2,Najib Razak,11,Namr Ron,1,Nedim,1,Neelofa,3,Negeri Sembilan,1,Nelydia Senrose,3,Nisa Kay,1,Noh Omar,1,Nora DAnish,1,Norfahana Abd Halim,1,Norman Abdul Halik,1,Norman KRU,1,Norul Iman A. Rahman,1,Nur Fazura,4,Nur Sajat,4,Nurul Izzah,1,Olympic,1,Pahang,2,Pakatan Harapan,1,Panama Dance,1,Parti Islam Semalaysia,1,PAS,1,Pedoman,2,Pelik,1,Penang,2,Perak,1,Photography,1,Piala FA,1,Pok Ya Cong Codei,1,Politics,1,Politik,5,Prebet Adam,1,Prevention,1,PRU14,9,Pulau Pinang,3,Rafizi Ramli,1,Raja Farah,1,Recipe,2,Riz Ulala,2,Rogol,2,Roslan Shah,1,Rosmah Mansor,6,Sabah,3,Sabri Yunus,1,Safiey Ilias,1,Safiey Illias,1,Sale,1,Saleem Iklim,1,Santai,8,Sarawak,2,Sari Yanti,1,Sariyanti,1,SBS,1,Scha Alyahya,1,Selangor,11,Selebriti,42,Semasa,2,Seram,3,Serina Redzuawan,1,Shahanim Mohamad Yusoff,1,Shaheizy Sam,1,Shahrol Shiro,1,Sharifah Sakinah,1,Sharifah Shahira,1,Sharnaaz Ahmad,1,Sherry Alhadad,1,Shila Amzah,1,Shooting Styles,1,Shuib Sepahtu,2,Silvia Nanda,1,Siti Amiza Baharuddin,1,Siti Nurhaliza,4,Siti Sarah,2,SMK Banting,1,Sofi Jikan,5,Sports,1,SPRM,1,Startup,1,Stock,1,Strategy,1,Sufian Suhaimi,2,Sungai Petani,1,Suzanna Martha Frederika van Osch Nathalia,1,Syatilla Melvin,1,Taj Innuendo,1,Teladan,5,Tengku Abdullah,1,Tennis,1,Terengganu,1,Thailand,1,Tips,2,TMJ,7,Tone Set,2,Travel,2,Trend,1,Trending,99,Tun Ghafar Baba,1,Tun Mahathir,9,Tunku Ismail Sultan Ibrahim,7,Tunku Mahkota Johor,2,Ude Wahid,1,Umie Aida,1,Umno,3,Upiak Isil,1,Uqasha Senrose,2,Ustaz Azhar Idrus,1,Ustaz Kazim,1,Utusan Online,1,Video,32,Video Lucu,1,Viral,12,Wany Hasrita,1,Wardina Safiyyah,1,Wedding,1,World,1,Yana Samsudin,2,Yus Jambu,1,Zahrul Hilmi Badrul Hisam,1,Zaiton Sameon,1,Zed Zaidi,1,Ziana Zain,2,Zizi Kirana,1,Zul Ariffin,1,
ltr
item
Kecoh Info: Inilah Kesan Buruk Bila Warga Asing Terlalu Ramai Di Negara Ini
Inilah Kesan Buruk Bila Warga Asing Terlalu Ramai Di Negara Ini
Inilah Kesan Buruk Bila Warga Asing Terlalu Ramai Di Negara Ini
https://3.bp.blogspot.com/-0UBMzDvJsk8/WkX74o8XRII/AAAAAAAADi8/CrePpQZSrZAFeyMqVqWbjsbCR5x1C59ZwCLcBGAs/s1600/KECOHDOTINFO-Recovered.png
https://3.bp.blogspot.com/-0UBMzDvJsk8/WkX74o8XRII/AAAAAAAADi8/CrePpQZSrZAFeyMqVqWbjsbCR5x1C59ZwCLcBGAs/s72-c/KECOHDOTINFO-Recovered.png
Kecoh Info
https://www.kecoh.info/2017/12/inilah-kesan-buruk-bila-warga-asing.html
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/
https://www.kecoh.info/2017/12/inilah-kesan-buruk-bila-warga-asing.html
true
4038014126138474965
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy